W dniach 11-12 lutego na zaproszenie wiceprzewodniczącego Komisji Roberta Leszczyńskiego odbyło się we Wrocławiu drugie w obecnej kadencji posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ZMP.
W posiedzeniu uczestniczyło 50 osób, w tym 34 członków Komisji z 29 miast, a także Andrzej Porawski dyrektor Biura ZMP, Jolanta Hałas – z-ca dyrektora Biura ZMP. Gospodarzy spotkania reprezentowali m.in. Łukasz Medeksza, z-ca dyrektora Departamentu Strategii i Zrównoważonego Rozwoju, Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta oraz Barłomiej Bajak, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

W posiedzeniu wzięło udział liczne grono prelegentów z Wrocławia reprezentujących m.in. Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Komendę Miejską Policji, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Komendę Straży Miejskiej, dolnośląskie struktury Ligi Obrony Kraju.
Komisja przyjęła stanowisko popierające przyznanie strażnikom gminnym/miejskim prawa do emerytur pomostowych i zmiany ustawy o emeryturach pomostowych. Po rozpatrzeniu uwag z miast Komisja przyjęła przygotowany przez członka Komisji Piotra Kubczaka, komendanta SM w Swarzędzu, projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków oraz projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
W drugiej części spotkania odbył się panel dyskusyjny, podczas którego skoncentrowano się na filarach, na których oparta jest ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej: systemie ostrzegania i alarmowania, ewakuacji i przyjęciu ludności, schronach i miejscach ukrycia dla ludności, wzmocnieniu społecznej odporności, budowaniu zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej, funkcjonowaniu ochrony ludności/obrony cywilnej w czasie wojny, finansach.
Podczas spotkania odniesiono się również do problematyki i wyzwań związanych z zarządzaniem kryzysowym. W odniesieniu do powodzi w 2024 r. omówiono działania na wypadek klęsk żywiołowych.
Ze względu na aktualną rangę tematyki związanej z ochroną ludności i konieczności zaopiniowania wielu aktów prawnych, które mają się ukazać w najbliższym czasie, Komisja zdecydowała o powołaniu podkomisji stałej ds. ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego. Podkomisja będzie zajmować się analizą stanu prawnego dot. ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, w szczególności nowelizacjami Ustawy z dnia 5.12.2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej oraz rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy. Wybrano prezydium podkomisji w składzie: Robert Leszczyński /Wrocław/– przewodniczący, Paweł Figurski /Konin/– wiceprzewodniczący, Robert Dziuba /Wrocław/ – sekretarz.
W drugim dniu Komisja miała możliwość zapoznania się ze sprzętem i wyposażeniem wrocławskiej Straży Miejskiej, a także z bieżącą działalnością Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu.
Ustalono, ze kolejne posiedzenie Komisji obędzie się 5 i 6 maja w Nowej Soli.