Przejdź do treści
LIGA OBRONY KRAJU
STOWARZYSZENIE
Szkolenia i Kursy
Prawa Jazdy
Kategorie A, B, BE, C, CE
Instruktora Nauki Jazdy
Szkolenia Okresowe
Kwalifikacja Wstępna
Kierowców przewożących materiały niebezpieczne ADR - Kurs podstawowy
- Przewóz towarów niebezpiecznych w cysternach
- Przewóz materiałów wybuchowych klasy 1
- Przewóz materiałów promieniotwórczych klasy 7
Certyfikat kompetencji zawodowych
Kurs dla kierowców wózków jezdniowych
AKTUALNOŚCI

MM 4-5-6/2023 Włoskii Pancernik "VITTORIO VENETTO"

mm_logo
Warszawa - Redakcja Małego Modelarza
2024-09-26
mm 4-5-6-2023


Opracowanie modelu - ROMAN STASZAŁEK
Skala 1:300
Cena 54 zł (w tym 8% VAT)
Nakład 7000 egz.

W połowie lat 30. ubiegłego wieku Włochy roz­poczęły realizację pro­gramu rozbudowy floty wojennej, którego głów­nym celem było uzyskanie pozycji mocarstwa w basenie Morza Śródziemnego. W tym cza­sie zasadniczym rywalem była Francja, jedyne państwo śródziemnomorskie budu­jące własne pancerniki. W tym celu w 1930 r. ówczesny generalny inspektor włoskiej marynarki wojennej (Regia Marina) gen. Umberto Pugliese zlecił opracowanie 3 okrętów liniowych. Po zmianie założeń kon­strukcyjnych zdecydowano się na budowę dwóch pancerników, które otrzymały nazwę „Littorio” i „Vittorio Veneto”.

Efektem tych prac było wcielanie od 1940 r. do marynarki wojennej niezwykłych okrętów, największych i najpotężniejszych w całej historii włoskiej marynarki wojennej.
Niniejsza publikacja zawiera model pancernika „Vittorio Veneto” według stanu na 1941 r. (bitwa pod Matapanem). Nazwa okrętu została nadana na pamiątkę zwy­cięskiej bitwy między wojskami włoskimi, a wojskami austro-węgierskimi. Bitwa ta miała miejsce podczas I wojny świato­wej pod Vittorio Veneto. Okręty „Vittorio Veneto” i „Littorio” były okrętami bliźniaczymi. Do tej se­rii okrętów należą również pan­cerniki „Roma” i „Impero”. Osta­tecznie tylko trzy z tych pancer­ników zostały ukończone i wzięły udział w działaniach wojennych II wojny światowej.

Stępkę pod dwa pierwsze pan­cerniki tej serii położono 28 paź­dziernika 1934 r. Omawiany pan­cernik budowany był w stoczni Cantieri Riuniti dell’ Adriatico San Marco w Trieście, natomiast pancernik „Littorio” budowany był w stoczni w Genui.

dane techniczne vittorio veneto


Uroczyste wodowanie w obec­ności króla Włoch Wiktora Ema­nuela III miało miejsce 25 lipca 1937 r., a wcielenie do służby 28 kwietnia 1940 r. Pierwszym dowódcą okrętu został kmdr Giuseppe Sparzani. Działania wojenne rozpoczął 1 września 1940 r., kiedy wspólnie z pancer­nikiem „Littorio” brał udział w operacji Hats, mającej na celu niszczenie transportowych kon­wojów wroga.

Okręty tej serii były uważane za bardzo udane i zaliczane do najlepszych pancerników II woj­ny światowej. Sam pancernik „Vittorio Veneto”, mimo braku spektakularnych osiągnięć oraz po doznaniu szeregu uszkodzeń, był szczęśliwym okrętem, ponie­waż dotrwał do końca wojny.

W pierwszym ataku torpedo­wym sił brytyjskich na Tarent w li­stopadzie 1940 r. pancernik „Vittorio Veneto” szczęśliwie uniknął uszkodzeń. Udział w kolejnej operacji Gaudo, której celem by­ło zaatakowanie brytyjskich linii komunikacyjnych nie zakończył się tak szczęśliwie. W czasie tej operacji potyczki okrętowe z siła­mi brytyjskimi nie przyniosły żad­nych rezultatów, a ataki lotnicze uświadomiły poważne zagroże­nie dla sił włoskich. Skłoniło to do ich wycofania, lecz ataki lotni­cze nie ustawały. O godzinie 15.19 pancernik „Vittorio Yeneto” został zaatakowany torpedami przez trzy samoloty, w wyniku czego został trafiony torpedą, która spowodowała rozległe uszkodzenia.

Uszkodzeniu uległ lewoburtowy ster pomocniczy, skrajny lewoburtowy wał uległ wygięciu i unieruchomieniu, a sama śruba urwała się. Okręt ewakuował się
o własnych siłach. W toku dalszych ataków torpedowych unieruchomiony został ciężki krążownik "Pola". Pozostawienie mu dwóch ciężkich krążowników „Zara” i „Fiume” oraz cztery niszczyciele doprowadziło do zatopienia wszystkich krążowników i dwóch niszczycieli w wyniku spotkania z głównymi siłami brytyjskimi. W tej walce całkowicie zawiodła osłona powietrzna lotnictwa niemieckiego, a tak znaczące straty spowodowały asekuracyjne wystawienie głównych sił do walki.

W dniu 14 grudnia 1941 r. o godzinie 8.59 na wodach Cieśniny Meksykańskiej pancernik "Vittorio Veneto" został trafiony jedną z trzech torped brytyjskiego okrętu podwodnego. Ponownie pancernikowi udało się o własnych siłach dotrzeć do portu, gdzie remont trwał, tak jak poprzednio, cztery miesiące.

W czasie tych wszystkich działań pancernik nie był wyposażony w takie rozwiązania techniczne, jak radar. Dopiero w kwietniu 1943 r. zamontowano na nim, jako pierwszym włoskim pancerniku radar „Gufo” EC4. W trudnych okolicznościach sytuację ratowała większa prędkość tych okrętów. Obronę przeciw torpedową zapewniał system Pugliesego : między grodziami torpedowymi i wewnętrznymi grodziami kadłuba umieszczono zanurzony w oleju długi pusty cylinder o średnicy 3,8 m, który miał absorbować energię wybuchu. Okręt wyposażony był w samolot „Romeo” Ro.43 zaopatrzony w pływaki oraz myśliwce „Reggiane” Re.2000, które mogły startować z okrętu, ale lądowały wyłącznie na lądzie.

Wojny nie przetrwał pancernik „Roma” zatopiony przez niedawnego sprzymierzeńca - Niemcy. Pancernik „Vittorio Veneto” poddał się siłom alianckim, został internowany i skierowany do Egiptu, gdzie oczekiwał zakończenia wojny. W 1947 r. został przejęty przez Wielką Brytanię w ramach reparacji wojennych. Nie został jednak wcielony do służby i ostatecznie 1 lutego 1948 r. został skreślony ze stanu floty i pocięty na złom.

W następnym numerze

De Havilland Mosquito FB Mk. VI
Skala 1:33
Opracowanie Roman Staszałek