Przejdź do treści
LIGA OBRONY KRAJU
STOWARZYSZENIE
Szkolenia i Kursy
Prawa Jazdy
Kategorie A, B, BE, C, CE
Instruktora Nauki Jazdy
Szkolenia Okresowe
Kwalifikacja Wstępna
Kierowców przewożących materiały niebezpieczne ADR - Kurs podstawowy
- Przewóz towarów niebezpiecznych w cysternach
- Przewóz materiałów wybuchowych klasy 1
- Przewóz materiałów promieniotwórczych klasy 7
Certyfikat kompetencji zawodowych
Kurs dla kierowców wózków jezdniowych
AKTUALNOŚCI

MM 7-8-9/2023 Samolot musliwski MiG-29

logo mm
Warszawa Redakcja Małego Modelarza
2025-01-04
mig_29_mm

 

Opracowanie modelu - Roman Staszałek
Skala 1:33
Cena 42 zł (w tym 8% VAT)
Nakład 7000 egz.

MiG-29 pozostaje na­dal atrakcyjnym samolotem, mimo iż Polska zakupiła nowe samoloty F-16 o dużych możli­wościach bojowych. Szczególnie dla modelarzy stanowi wdzięcz­ny temat do prac jako wyjątko­wo piękny model myśliwskiego samolotu odrzutowego. Tak też jest postrzegany w życiu co­dziennym przez użytkowników jak i przez wiele innych osób.

Samolot ten posiada dwa silni­ki, których moc teoretycznie pozwalałaby na lot pionowy. Te silniki zapewniają duży komfort bezpieczeństwa. Przez okres 27 lat eksploatacji samolotów MiG-29 w Polsce nie zdarzył się wypadek z udziałem tego samolotu, za wyjątkiem przy­padków wyłączenia jednego silnika, gdzie piloci wracali bez­piecznie do bazy na jednym sil­niku. Układ aerodynamiczny pozwala wykonywać skompli­kowane manewry. Wytrzymała konstrukcja umożliwia starty i lądowania z lądowisk trawia­stych, a zassaniu czegoś z pod­ łoża zapobiegają zamykane dolne wloty. Wadą jest mała po­jemność zbiorników paliwa da­jąca możliwość utrzymania się w powietrzu tylko przez 1,5 go­dziny lotu.

dane techniczne mig 29


Jest to również jedyny rosyj­ski samolot myśliwski będący na uzbrojeniu NATO. W kodzie NATO samolotowi nadano na­zwę Fulcrum A („fulcrum” - ang. „punkt podparcia”). Poza w/w nazwą na Zachodzie przypisuje mu się określenie „smoker”, któ­re wynika z jego charaktery­stycznej cechy, polegającej na pozostawianiu czarnych smug dymu na niebie.

Samolot został skonstruowa­ny przez zespół Atioma Mikojana na przełomie lat 1969-1970, pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze w 1977 r. W maju 1982 r. rozpoczęto produkcję seryjną w fabryce w Moskwie.

Do dziś zbudowano ok. 1500 samolotów MiG-29 (w tym 200 szkolnych). Polska zakupiła pierwszych siedem tych samo­lotów latem 1989 r., a w październiku 1990 r. przybyło ko­lejnych pięć. W styczniu 1996 r.

PSP otrzymało 10 egzempla­rzy MiG-a-29 z Czech (9 bojo­wych i 1 UB) w zamian za śmi­głowce W-3 Sokół (11 sztuk), 4 sierpnia 2004 r. na lotnisku w Bydgoszczy zostało przeka­zanych ostatnich 9 niemieckich samolotów MiG-29. Z 23 sztuk przekazanych do służby wpro­wadzono jedynie 14 z powodu nadmiernego wyeksploatowa­nia. 22 lutego 1999 r., kilkana­ście dni przed przystąpieniem Polski do NATO, do służby weszło 8 samolotów MiG-29 z 1. PLM, przeznaczonych do włączenia w skład sił natychmiastowego reagowania NATO.

Polskie Siły Powietrzne utrzy­manie w gotowości technicznej MiG-ów-29 zawdzięczają Woj­skowym Zakładom Lotniczym WZL-2 w Bydgoszczy. Zakłady te od 1996 r. przeprowadzają niezbędne remonty i doposaże­nie tych samolotów. Prowadzo­ny od 1997 r. model eksploatacji opartej na przeprowadzaniu re­montów głównych według wy­maganego przez producenta resursu kalendarzowego i go­dzinowego był wyjątkowo kosz­towny. Został on zastąpiony w 2005 r. eksploatacją według stanu technicznego. Pozwoliło to na zrezygnowanie z remon­tów głównych na rzecz przeglą­du kontrolno-regeneracyjnego.

Taki zakres prac wykonano w WZL nr 2 na 26 samolotach bojowych i 6 szkolno-bojowych.

Pozwoli to na zachowanie więk­szości maszyn w eksploatacji do 2028 r. W latach 2012-2014 do­posażono 12 samolotów (w tym 9 samolotów MiG-29 i 3 samo­loty MiG-29UB), co polegało na integracji nowoczesnych syste­mów awioniki i stworzeniu otwartej architektury w oparciu o nowy komputer misji i szynę danych MILSTD 1553B. 23 Baza Lotnictwa Taktycz­nego w Mińsku Mazowieckim od ponad 20 lat kultywuje trady­cje kościuszkowskich eskadr.

Prezentowany model MiG-a o numerze bocznym 56 nosi na wewnętrznych powierzchniach stateczników portrety słynnego pilota Dywizjonu 303 ppłk. pil. Mariana Pisarka. Charaktery­styczne malowanie zostało za­inicjowane w 2012 roku przez Fundację Historyczną Lotnic­twa Polskiego „Kosynierzy War­szawscy”. W tym też roku przy­padała 100 rocznica urodzin i zarazem 70-lecie śmierci ppłk, pil. Mariana Pisarka. Zamieszczony model MiG-a przedsta­wia najnowszą wersję malo­wania, z połowy roku 2016, stosowaną na tych samolotach.

Tylko MiG-29 o numerze bocz­nym 56 nosi na grzbiecie barw­ny symbol kościuszkowski.

W następnym numerze

De Havilland Mosquito FB Mk. VI
Skala 1:33
Opracowanie Roman Staszałek